У своїй роботі соціальний педагог керується Конституцією
України, рішенням органів управління освітою всіх рівнів з питань навчання та
виховання учнів, Декларацією прав людини, Конвенцією ООН про права дитини,
законом України «Про освіту»,
Положенням про психологічну службу системи освіти України, Етичним кодексом соціального педагога, методичними рекомендаціями Українського науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи, нормативно-правовими актами школи та річним планом.
Положенням про психологічну службу системи освіти України, Етичним кодексом соціального педагога, методичними рекомендаціями Українського науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи, нормативно-правовими актами школи та річним планом.
Згідно річного планування та методичної проблеми соціальний педагог
Недогарківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Москалик С.В. здійснює посередницьку
діяльність між учнями та вчителями, учителями та батьками, застосовуючи
диференційований підхід до вирішення конкретного випадку.
Москалик С.В. працює соціальним педагогом у Недогарківській школі з 2010
року, закінчила Харківський ДПІ ім.. Г.С. Сковороди зі спеціальності практична
психологія.
Соціальний педагог працює над реалізацією такої методичної проблеми: «Створення соціально –
психологічних умов для саморозвитку учнів шляхом впровадження здоров`язберігаючих
технологій».
Робота Москалик С.В. здійснюється згідно
циклограми РЦППСР і на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і
діяльнісного підходу.
На початку навчального року соціальним
педагогом проведена паспортизація класів школи, своєчасно з’ясовано статус
незахищених сімей. Малозабезпеченим та багатодітним сім'ям, діти, які
знаходяться під опікою, діти, які потерпіли від наслідків аварії на ЧАЕС
надавалася допомога в оформленні пільг на
оплату за харчування, консультації по вихованню дітей в цих сім'ях.
На кризові сім`ї школи створена картотека, постійно ведеться
індивідуальна робота із дітьми, які потребують посиленого педагогічного
супроводу. Станом на 01.01.14 в школі на обліку перебуває 5 сімей, у яких виховується 7 дітей, що
відвідують школу. Дана категорія сімей перебуває під посиленою увагою
соціального педагога, з ними постійно проводиться корекційна та просвітницька
робота: соціальний педагог разом із класними керівниками тримає на контролі
відвідування цими учнями школи, стан матеріально-побутових умов, мікроклімат
родин та взаємовідносини у класі. Батьки отримують індивідуальні консультації
щодо виховання та утримання дітей. Учні мають змогу брати участь у позакласній
роботі та загальний шкільних заходах.
Проводиться моніторинг кризових сімей за
останні 5 років:
Навчальні
роки
|
2009-2010
|
2010-2011
|
2011-2012
|
2012-2013
|
2013-2014
|
Кількість
родин на обліку
|
7
|
8
|
8
|
5
|
5
|
При роботі з опікунами, соціальний педагог відстежує
стан утримання, проживання та виховання дитини, відслідковує отримання державних виплат та соціальної
допомоги на дитину, а саме: своєчасне оформлення пенсії по втраті годувальника,
оформлення державної соціальної допомоги, отримання аліментів від батьків,
позбавлених батьківських прав. Здійснює моніторинг по закріпленому житлу, в частині
сплати комунальних послуг та у якому технічному стані перебуває дане житло,
доцільність його використання. Невід’ємним у роботі щодо захисту житлових прав
дітей під опікою також є вступ в спадщину опікунів, яка залишилась від батьків.
Опікуни в кінці року складають звіти щодо виконання своїх опікунських
обов’язків та надають їх до районної служб у справах дітей. Соціальний педагог
відстежує позашкільну зайнятість дітей даної категорії.
З
дітьми під опікою соціальний педагог проводить індивідуальні консультації,
групові заняття.
Робота з соціального захисту
дітей з малозабезпечених сімей передбачає співпрацю соціального педагога з
батьками сімей, які мають статус «малозабезпеченої». А саме в частині надання в
навчальному закладі безкоштовного харчування дітям з цих родин та робота щодо
надання консультацій батькам, за їх зверненнями, при вирішенні соціальних
питань, які можуть виникати: звернення до районного управління праці та
соціального захисту населення за оформлення необхідних документів, звернення до
районного центру зайнятості щодо вирішення пошуку роботи, а також з
клопотаннями до районного виконкому щодо надання матеріальної допомоги.
Для повної і продуктивної роботи з питань соціального
захисту дітей пільгових категорій повинна бути чітко налагоджена робота
соціального педагога з класним керівником на всіх ланках навчального процесу:
від школи І ступеню до школи ІІІ ступеню. Саме педагогічна компетентність і не
байдужість класного керівника дає змогу соціальному педагогу вдало і правильно
реагувати на ті правові та соціальні проблеми, які виникають у дитини будь-якої
категорії. Підсилюючи роль класного керівника в учнівському колективі,
соціальний педагог планує свою роботу з класними керівниками школи через
надання індивідуальних консультацій по роботі з дітьми пільгових категорій,
проведення семінарів та круглих столів з класними керівниками на яких
розглядається нормативно-правова база по роботі з такими дітьми, обговорюються
конкретні ситуації при роботі з сім’ями пільгових категорій.
Найважливіше завдання діяльності
психологічної служби в період переходу від молодшої до середньої школи –
забезпечення успішної адаптації дитини до системи навчання у середній освітній
ланці, збереження психологічного здоров’я, створення умов для подальшого
особистісного розвитку дитини. В ході реалізації цього завдання соціальним
педагогом були проведені наступні заходи:
-
зустріч із батьками майбутніх 5 – класників, з метою
інформування щодо нових вимог, які стоятимуть перед їхніми дітьми;
-
індивідуальні консультації із батьками щодо проблем
адаптації;
-
ознайомлення батьків із презентацією «Батькам 5
класників»;
-
проведення педагогічного консиліуму з проблем адаптації;
-
виступ на педагогічній раді «Адаптаційні аспекти,
причини, наслідки та подолання дезадаптаційних виявів 5-класників»
-
випуск стінгазети «Організаційно-педагогічні
завдання педагогічного колективу у період адаптації 5-класників згідно
Державного стандарту».
Здійснюючи соціально-профілактичну функцію
Москалик С.В. працює за такими напрямками:
- організація
системи профілактичних заходів з попередження (девіантної) поведінки і злочинної
(делінквентної) поведінки дітей та підлітків;
- організація системи
профілактичних заходів щодо адитивної поведінки;
- формування морально-правової стійкості учнів школи;
- організація системи заходів соціального оздоровлення дітей із сімей групи соціального «ризику»;
- формування морально-правової стійкості учнів школи;
- організація системи заходів соціального оздоровлення дітей із сімей групи соціального «ризику»;
- забезпечення умов безпечного простору кожного учасника
навчального процесу.
Особливу увагу приділяє питанню виявлення та усунення причин і умов,
що призводять до порушення прав і законних інтересів неповнолітніх та обставин, що призвели до прояву насилля. З
метою попередження випадків насилля був розроблений «алгоритм дій працівника
закладу освіти у випадку виявлення у дитини ознак насильства»
За
результатами аналізу ситуації у навчальному закладі встановлено, що протягом
навчального року дітей із ознаками сімейного насилля виявлено не було. Але
неодноразово були зафіксовані випадки насилля серед учнівського середовища. З
метою попередження ситуацій насилля у школі були проведені наступні заходи:
№
|
Основні проведені заходи
|
Цільова група
|
1
|
Групові консультації
|
Учні, батьки, педагоги
(окремо для кожної категорії)
|
2
|
Перегляд та обговорення відео «Дитячий алкоголізм в Україні»
|
Учні 5-11 класів
|
3
|
Проведення акції «16 днів
проти насилля»
|
Учні, педагоги
|
4
|
Тренінгове заняття з
використанням вправ із програми «Не смійся з мене»
|
Учні початкових класів
|
5
|
Тренінгове заняття для учнів
5 класу «Агресор та жертва»
|
Учні 5 класу
|
6
|
Перегляд презентації
«Насилля, причини та наслідки»
|
Учні 5 -11 класів
|
7
|
Бесіда із інтерактивними
вправами «Які права та обов’язки має учень загальноосвітньої школи»
|
Учні, педагоги
|
Організація
роботи з “важковиховуваними” дітьми здійснюється за складеним планом і
відбувається не тільки безпосередньо із дітьми, а і педагогами та батьками.
Протягом останніх 5 років контингент даної категорії змінювався наступним
чином.
Навчальні
роки
|
2009-2010
|
2010-2011
|
2011-2012
|
2012-2013
|
2013-2014
|
Кількість
дітей на обліку
|
7
|
11
|
11
|
8
|
4
|
У цьому навчальному році на внутрішкільному обліку перебуває 4 учні, які
мають проблеми у поведінці, причому всі учні мають проблеми у сім`ях, які
пов’язані із особистою поведінкою самих батьків (зловживання алкоголем,
безконтрольність за діяльністю дитини, відсутність батьківського авторитету).
Такі випадки потребують корекції не тільки дитячої поведінки, а й батьківської,
тому із такими родинами були проведені такі заходи: бесіди щодо виконання
батьківських обов’язків, міні-педради на дому, відвідування дітей вдома із
метою контролю проведення їх вільного часу, розгляд поведінки на засіданнях
штабу по профілактиці бездоглядності та правопорушень, виклик батьків на
засідання опікунської комісії при с/раді.
Попередження суїцидальної поведінки дітей та
підлітків ще один із важливих напрямів у роботі соціального педагога Москалик
С.В. Використовуючи сучасні соціальні технології соціальний педагог намагається
якомога ширше ознайомити учасників навчально-виховного процесу із проблемами,
що пов’язані із суїцидальною поведінкою. Педагоги стали учасниками
інтерактивного заняття «Причини та попередження суїцидів в учнівському середовищі»,
для батьків на заняттях батьківського всеобучу була прочитана лекція «Чому вони
хочуть від нас підти?», а для дітей були проведені заняття «Бережи своє життя»,
«Якщо ти потрапив у безвихідну ситуацію» «Я та мої друзі».
Серйозна робота проводиться в плані професійного самовизначення старшокласників. Москалик
С.В. допомагає старшокласникам виявити свої особистісні особливості, проводить
індивідуальні консультування щодо професійного визначення, надає необхідну
інформацію про нові професії, що з’являються на ринку праці та необхідність
певних спеціалістів у регіоні проживання випускників. За її участі
організовуються зустрічі з людьми цікавих професій, поїздки на ярмарки
професій, допомагає учням та їх батькам отримати необхідну інформацію про
навчальні заклади області та України.
Так як
педагогічний колектив школи працює над проблемою формування позитивної
мотивації здорового способу життя у дітей та підлітків, то соціальний педагог, впроваджуючи здоров`язберігаючі технології, вирішує проблему сприяння психологічному здоров’ю дітей, підлітків, батьків та педагогів. В
жовтні для учнів та педагогів школи був проведений день психічного здоров’я,
для учнів 9 класу було проведено кілька занять по проблемі саморегуляції
психічного стану і збереження психічного здоров’я.
Сучасний світ надзвичайно потужно
використовує інформаційні комунікаційні системи, тому нинішні учні часто
використовують інформацію, яку знаходять в Інтернеті. Користування Інтернетом
та перебування у соцмережах потребує від учня не тільки вміння користувача, але
і вміння аналізувати інформацію, що є доступною для нього. Тому Москалик С.В.
працює і над проблемою формування вміння безпечного користування різними
каналами комунікацій. З цією метою була розроблена анкета, яка дає змогу з’ясувати
причини захоплення перебування у
соцмережах, які питання учні там обговорюють та чи добре володіють правилами
безпечного користування Інтернетом. Разом із учнями 9 класу розробила проект
«Правила безпеки життєдіяльності школяра», організувала роботу учнів по випуску
інформаційних листків «Правове поле школяра», «Безпека в Інтернеті»,
«Інформаційне поле. Що це?»
Психотренінг по авторській програмі психологічного тренінгу «Життя без
гачка» за проектом «Діалог». (Автор Вінда О. В.)
Мета:
профілактика всіх форм залежностей, формування навичок здорового способу життя
та позитивного відношення до себе і оточення, розвиток навичок комунікативних
вмінь.
Зміст тренінгу.
1.
Інформування про мету та задачі
тренінгу.
2.
Обговорення та прийняття основних
правил роботи в групі.
3.
Висвітлення очікувань.
4.
Розминка. Виконання вправи «Зустріч».
Призначення:
згуртування учасників групи, налаштування на роботу. Учасники тренінгу стають у
два кола – внутрішнє і зовнішнє –
обертаються за годинниковою стрілкою і проти неї. За сигналом тренера
зупиняються і утворюють пари.
Тренер: Людина, яка стоїть у внутрішньому колі , дуже налякана і стривожена, а
в неї має бути важка і надзвичайно важлива розмова. Зав’яжіть діалог, необхідно
підбадьорити вашого партнера.
Після
завершення вправи можна поцікавитися в учасників, як вони себе почувають, які
емоції вони пережили.
Тренер: А зараз розділіться на групи за принципом «добро – радість». Групи,
займіть свої місця. В режимі «мозкового штурму» висловіть свою думку про те,
які можуть бути залежності ( шкідливі звички ). (Додаток №1 Види
залежностей.)
А тепер дайте визначення
залежності. Залежність – це… Після висловлювання учнів, робота в групах з
№ 1 інформаційним аркушем, виведення і
озвучення висновку. ( Додаток №2.)
ВИСНОВОК:
Залежність – це привід піти від проблем. Але вона проблем не вирішує. Вона
заманює нас у пастку, обмежує волю й віддає у владу руйнівній звичці.
5.
Входження у кульмінацію діалогу.
Гра «Незаселений острів» Тренер:
Уявіть, що ви пливете до Африки. Внаслідок катастрофи ви потрапили на
незаселений острів. Коли Вас врятують і
чи зможуть взагалі це зробити – невідомо. Природно перед вами стоїть завдання –
вижити, адже життя там повне небезпек і несподіванок.
Потрібно освоїти острів, організувати на ньому
господарство, налагодити
соціальне життя. Розподілити основні функції й обов’язки.
Варто продумати і
те, яким чином вони будуть виконуватися. Вирішіть питання про владу. Якою вона
буде на вашому острові? Розробіть моральний кодекс. Істотне питання, яке постає перед вами –
ставлення до наркотичних речовин, оскільки виявилося, що на цьому острові росте
трава, що має дурманний ефект. (Матеріали: два ватмани, ножиці, фломастери,
журнали для вирізання картинок, клей, скотч).
Інформаційні картки для
груп:
·
назва острову;
·
організація господарства;
·
соціальне життя;
·
питання влади;
·
моральний кодекс острова;
·
основні правила і норми життя;
·
вирішення питання про дурманну
траву.
Групи виносять свої наробки на
загальне обговорення. Аналіз:
-
які думки, почуття навіяла гра?
-
що допомагало чи заважало у прийнятті рішення?
-
рішення було прийняте більшістю групи, чи це чиєсь особисте рішення?
-
як ви себе почуваєте після гри? чому?
6.
Обговорення метафори: «Щоб
вітрильник ішов уперед, необхідний не тільки вітер, а й підняте вітрило». Тренер:
Як ви можете пояснити цей метафоричний вислів стосовно нашої сьогоднішньої
розмови.
7.
Вправа «Склади пам’ятку –
застереження». Пам`ятка повинна починатися словами «Пам’ятай, що…», далі перелічуєте як
залежності впливають на особистість. Після презентації роботи групами,
демонструється інформаційний аркуш №2 «Пам’ятай, що залежності:». Додаток №3.
8.
Вправа «Рюкзак». Методом рефлексії учні визначають, що основне, необхідне,
важливе потрібно винести із даного тренінгу. (Малюнок рюкзака, різнокольорові
стікери.) Запитання для вправи:
-
Що вам найбільше запам’яталося з
цього заняття?
-
Які здобуті знання ви хотіли б
покласти до нашого рюкзака?
-
Які вміння ви б хотіли
вдосконалити?
-
Який настрій переважав у вас
протягом тренінгу?
-
Що допомагало добре співпрацювати
з учасниками тренінгу?
-
Що заважало висловити свою точку
зору?
-
Які б побажання ви б висловили
учасникам?
Вправа «Прощання» кожний з учасників, тримаючи за руки своїх сусідів, промовляє «Мені
було приємно, …»
Додаток №1.
Інформаційна картка для групи:
·
назва острову;
·
організація господарства;
·
соціальне життя;
·
питання влади;
·
моральний кодекс острова;
·
основні правила і норми життя;
·
вирішення питання про дурманну
траву.
ІНФОРМАЦІЙНИЙ АРКУШ
№1.
ЗАЛЕЖНІСТЬ – це
властивість нашого характеру чи поведінки, яку можна описати так:
-
Ми не контролюємо ЦЕ, швидше ЦЕ
контролює в нас. Ми відчуваємо, що не маємо вибору, крім як робити ЦЕ, брати
ЦЕ, робити так як вимагає ЦЕ. Варто шкідливій звичці лише сформуватися, як ми
відразу попадаємо під її владу.
-
Ця звичка настільки укорінюється у
нашому житті, що стає непомітною для нас. Оточуючі люди сприймають ЦЕ як наш захист,
дратівливість, замкнутість.
-
Ми робимо ЦЕ все частіше й
частіше, намагаючись викликати більш сильний вплив.
-
Ми починаємо регулярно робити ЦЕ, коли передчуваємо неприємні
відчуття.
-
Ми почуваємо, що вже не можемо
справитися з нашими життєвими проблемами без ЦЬОГО.
-
Ми можемо витратити дорогоцінну
енергію душі, страждаючи від ЦЬОГО і безуспішно, намагаючись, боротися з ЦИМ.
-
На ЦЕ йде частина наших грошей,
нашого часу, нашої енергії на шкоду чомусь більш корисному, у результаті ми ще
більше ненавидимо себе за ці безглузді витрати.
-
Ми втрачаємо самоповагу, сили,
виникає погроза руйнування всього нашого життєвого укладу, фізичного і
душевного здоров`я.
-
ДЕЯКИХ ЗРЕШТОЮ ЦЕ УБИВАЄ!
Інформаційний аркуш №2
Пам’ятай, що залежності:
·
засновані на низькій самооцінці;
·
на короткий час притупляють
відчуття дискомфорту, страху, болю;
·
спотворюють дійсність і створюють ілюзії;
шкодять фізично, емоційно,
психологічно;
обмежують всі
можливос
ті;
·
викликають «синдром гарного самопочуття»,
що маскує справжні емоції;
·
підтримують роз’єдна- ність з
іншими людьми.
Залежності
дають помилкове почуття щастя, задоволення, ейфорії, але згодом незмінно
приводять до загострення відчуття нудьги, туги і самотності. Депресія,
дратівливість, і спустошеність – ось що відчуває кожний, коли скінчується дія
залежності.
В основі цього процесу, що повторюється,
лежить відчуття «втечі від дійсності». Фактично після того як дія відповідного допінгу
припиниться, негативні емоції тільки підсиляться, а проблеми так і залишаться
невирішеними.
ДОДАТОК № 2
Види залежностей.

¨ алкоголь
¨
чай, кава
¨
куріння
¨
маріхуана
¨
солодке
¨
солоне
¨
шоколад
¨
насіннячко, горіхи
¨
героїн
¨
антидепресанти
¨
переїдання
¨
анальгетики
Додаток
№ 3.
ЄДИНА
ЇЇ ВІДМІННІСТЬ ПОЛЯГАЄ В ТОМУ, ЩО ВОНА ВИЯВЛЯЄТЬСЯ У ЗНИЖЕННІ САМОПОВАГИ, НУДОТНІЙ ФОРМІ ПОВОДЖЕННЯ Й МОЖЕ СУПРОВОДЖУВАТИСЯ ХІМІЧНОЮ ЗАЛЕЖНІСТЮ.
¨
ГОЛОДУВАННЯ
¨
НЕРОЗБІРЛИВІСТЬ В ЇЖІ
¨
ТРУДОГОЛІЗМ
¨
ПОСТІЙНО ВКЛЮЧЕНИЙ ТЕЛЕВІЗОР
¨
ЗАХОПЛЕНІСТЬ ОЗДОРОВЧИМИ
СИСТЕМАМИ
¨
БАЖАННЯ ГРИЗТИ НІГТІ
¨
ПРИСТРАСТЬ ДО ТЕЛЕСЕРІАЛІВ
¨
НАКОПИЧЕННЯ
¨
ІГРИ (АЗАРТНІ, КОМП’ЮТЕРНІ, ВІДЕО)
¨
НАДМІРНА ТУРБОТА ПРО КОГОСЬ.
БІЛЬШІСТЬ МАЄ СКЛАДЕНІ ЗАЛЕЖНОСТІ.
П’ЮТЬ КАВУ ЧИ ЧАЙ, ЩОБ ОСТАТОЧНО ПРОКИНУ ТИСЬ. ІНШІ ВЖИВАЮТЬ СОЛОДКЕ, ЩОБ ПІДБАДЬО РИТИ СЕБЕ І ПРОДОВЖУВАТИ ПРАЦЮВАТИ. БАГАТО ХТО
ВИТРАЧАЄ ГРОШІ, ЩОБ ПОЧУВАТИ СЕБЕ ВПЕВНЕНІШЕ. А ЩЕ ОДНІ ВЖИВАЮТЬ АЛКОГОЛЬ,
СНОДІЙНЕ, БЕЗПЕРЕРВНО ДИВЛЯТЬСЯ ТЕЛЕВІЗОР, ЩОБ «РОЗВІЯТИСЯ», «ЗАГЛУШИТИ»
ЯКЕ-НЕБУДЬ ПОЧУТТЯ.
Правила роботи в
групі
¨
говори щиро, відверто
¨
будь уважним
¨
виявляй повагу
¨
будь активним
¨
«тут-і-зараз»
Немає коментарів:
Дописати коментар