23 березня 2017 року у Полтавському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти ім. М.В. Остроградського відбулися майстер-класи "Психологічний, соціально-педагогічний супровід актуальних проблем освіти: обмін досвідом роботи працівників психологічної служби у рамках їх атестації". Я стала однією із учасниць цього заходу, провівши майстер-клас на тему "Виховання сучасного учня в рамках психолого-педагогічного супроводу"
Майстер – клас
«Виховання сучасного учня через здійснення
психолого-педагогічного супроводу»
Підготовлено практичним психологом
Недогарківської ЗОШ І – ІІІ ступенів
Москалик С.В.
Дитина потребує вашої любові
найбільше
саме тоді, коли вона менше всього її заслуговує
Ерма Бомбек
Лейтмотив: Вірити
в дитину – це перша заповідь. Вірити, що вона безмежна, що в ній є місія, в ній
є сили, в ній є виключно все. Стукай – і відкриється. Шукай – і знайдеш. Проси
– і дано буде
(Ш.О. Амонашвілі)
Мета:
популяризувати досвід роботи з теми; ознайомити з формами та методами виховання,
що використовуються у роботі; спільно відпрацювати методичні підходи у
вихованні; стимулювати мотивацію педагогічної діяльності.
Завдання:
-
провести
аналіз методів, що використовуються у практиці роботи;
-
організувати
професійне самовдосконалення та самоосвіту;
-
створити
атмосферу командної взаємодії.
Обладнання: проектор,
екран, картки із зображеннями пір року, роздруковані притчі, папір формату А3,
фломастери, олівці, малюнки антистреси «Серце».
Ключові поняття: гуманна педагогіка Ш.О. Амонашвілі,
технології позитивного мислення, уміння і навички учнів нового покоління.
|
№
|
Види роботи
|
Тривалість\
хвилини
|
Ресурсне забезпечення
|
|
1.1.
|
Організаційний момент
Утворення груп
|
4
|
|
|
2.1.
|
Вправа «Обери до душі»
|
10
|
картки із зображенням пір
року у вигляді образів жінок
|
|
2.2.
|
Робота в групах . Створення моделі сучасного учня
|
10
|
папір формату А3,
фломастери, олівці, журнали, клей
|
|
2.3.
|
Представлення результатів опитування учнів
Недогарківської ЗОШ І-ІІІ ст..
|
5
|
проектор, екран
|
|
2.4.
|
Вправа «Перетвори негатив на позитив»
|
15
|
Роздруковані речення по 4
на кожну групу
|
|
2.5.
|
Групова
робота Перегляд уривків із фільмів «Доживемо до понеділка» режисера
Станіслава Ростоцького, «Зірочки на землі» режисера Ааміра Хана
|
15
|
проектор, екран, відеосюжети, таблиці для аналізу матеріалу
|
|
2.6.
|
Вправа «Переконай Іллю Муромця»
|
10
|
Папір, ручки, завдання
групі
|
|
3.1.
|
Рефлексивна вправа «Мікрофон»
|
6
|
проектор, екран
|
|
3.2.
|
Прощання, подяка
|
3
|
Хід майстер-класу
І. Організаційний етап (2-3
хв)
- Доброго дня, шановні колеги! Я – Москалик Світлана, практичний психолог Недогарківської
ЗОШ Кременчуцького району і дуже рада представити вашій увазі майстер-клас із
власного досвіду роботи під назвою: «Виховання сучасного учня через здійснення психолого-педагогічного
супроводу». (слайд 1)
А щоб
наша співпраця була творчою та натхненною, розпочнемо із утворення робочих
груп. Об’єднатися пропоную за назвами
квітів. (Учасникам пропонуються малюнки конвалій, крокусів та пролісків, що
повернені зворотною стороною, взявши малюнок, кожний учасник розташовується за
столом, на якому вже розмішена квітка групи). (3-4 хв)
Вправа
«Обери до душі» допоможе нам познайомитися та створити гарний настрій.
Вправа «Обери до душі»
Мета: підготувати учасників до успішної діяльності,
створити комфортну атмосферу співпраці, гарний настрій.
Обладнання: картки із зображенням пір року у вигляді образів
жінок.
Інструкція: Перед Вами картки із зображенням пір року у
вигляді красунь. Знайдіть «свою» картку. Знайомство розпочніть зі свого імені та
поясніть як картка пов’язана із вами. (представлення учасників). (10 хв.)
Майстер:
-
Прошу
на зворотній стороні цих карток записати Ваші очікування і за бажанням озвучити.
(Озвучення очікувань)
ІІ. Основна частина
Майстер:
-
Мені
б хотілося, щоб наша зустріч мала характер життєвих Мудростей, які за словами
Ш.Амонашвілі ми повинні відкривати разом із дітьми і тоді зможемо зрозуміти
Серцем кожного учня. Кожна сьогоднішня
Мудрість принесе нове відкриття, осягнення, розуміння. Отже, перша Мудрість,
яку ми щойно відкрили: наші учні такі ж різні, як і картинки, що Ви обрали, такі
різні, як ми з вами. А щоб виховувати учнів,
самому потрібно бути гуманним та позитивним педагогом. (прикріплення на дошці
першої Мудрості «Діти, з якими працюємо – різні»). (Мудрість )
Робота в групах
-
Пропоную
Вам попрацювати у групах. Завданням кожної групи буде створення моделі
сучасного учня і сучасного учителя. Кожна група, створюючи свою модель, повинна
прописати 5 основних, на Ваш погляд, характеристик, якими повинні володіти
сучасний учень та сучасний учитель (Представлення
командами своїх моделей. Оговорюється умова: ті характеристики, які назвала
попередня група, іншими учасниками не повторюються). (15 хв)
Запитання до учасників:
-
Що
дає нам ця вправа? (озвучуються кілька
варіантів).
Шановні колеги, пропоную порівняти Ваші моделі із тими описовими моделями,
які дали учні 5-11 класів Недогарківської школи.
Слайди (№3 - 4). Представлення результатів опитування.
Запитання до учасників:
-
Скажіть,
будь ласка, що Ви помітили порівнюючи Ваші моделі із тими, що створили учні? Мудрість,
яка випливає, пропоную оформити так: «Душа
кожної людини спрямована до Вдосконалення» (2. Мудрість)
(слайд 5) Суть технологій, які
використовуються у роботі)
-
Запрошую виконати вправу «Перетвори негатив на позитив»,
яка продемонструє один із методів виховання технології позитивного мислення, що
мною практикується. (5-7 хв)
Мета: відпрацювання
навичок позитивного мислення, проведення ревізії негативних установок та зміна
на позитивні.
Інструкція: Перед Вами початок речення, в якому викладено суть якоїсь
обставини. Ваше завдання закінчити речення таким чином, щоб в ньому прозвучав позитив
згідно вказаного у дужках почуття. (кожна група отримує по 4 речення)
1.
Як довго ще до відпустки…(яка радість)
2.
У мене немає грошей, а скоро день народження… (яка
радість)
3.
Я дізналася про особливості тарифікації: у мене
зменшилася кількість годин…(яка радість)
4.
Я атестуюсь… (яка радість)
5.
Пішов дощ, а огород не прибраний …(як приємно)
6.
Учні мого класу не взяли участь у конкурсі… (яка радість)
7.
Я запізнилася на маршрутку (яка радість)
8.
Мені не дістався квиток на концерт… (це приємно)
9.
У мене зіпсувалося взуття…(яка радість)
10.
Моя донька (мій
син) не виконали мого прохання… (яка втіха)
11.
Мій учень нагрубив…
(яка радість)
12.
Директор
розкритикував мій урок …(це добре).
-
Що Ви відчули під час виконання цієї вправи? Що
зрозуміли?
Прошу Вас
долучитися до висловлювань Мудростей і
запропонувати свій варіант, виходячи з усвідомленого. (3. Мудрість)
Групова робота (15 хв.)
Мета: проаналізувати відеосюжети стосовно ставлення учителів до
учнів та осмислити власну здатність до використання гуманних підходів у
вихованні школярів.
Перегляд уривків із фільмів «Доживемо до понеділка»
режисера Станіслава Ростоцького, «Зірочки на землі» режисера Ааміра Хана.
Обговорення: заповнення таблиць
та висловлювання власних розмірковувань.
|
Назва фільму
|
Що я побачила(в)
|
Що я зрозуміла(в)
|
Що хотілося б з`ясувати?
|
|
«Доживемо до понеділка»
|
|
|
|
|
«Зірочки на землі»
|
|
|
|
Майстер:
-
Шановні колеги, запрошую
поділитися наступною життєвою Мудрістю: що стало відкриттям для Вас? Що було важливим?
(коментарі
учасників)
Висновок: Кожна дитина, яка
входить в наше життя – це дар Божий, який несе нам новий досвід і реалізацію
нашої сутності. Змінюючи наше сприйняття дітей як «важких» на те, щоб сприймати
їх своєю душею як неоціненний дар, ми відчуваємо їхню мудрість. Дитина, яка не
відчуває любові до себе у школі, ніколи школу не полюбить, а отже, перебування
в ній перетвориться на каторгу, що руйнує дитячу душу, а значить деформує
майбутнє життя і долю. Учитель може і повинен бути Творцем душі дитини,
відчувати, як вмілий диригент, кожний порух думки та потреби учня, стати Мудрим
наставником і кожного дня дарувати дитині Світло,
доброту, спрямовувати учня до нових знань, а свідомість дитини направити до майбутнього. (4. Мудрість. «Учитель – Творець душі
дитини», «Учитель окриляє дитину)
ІІІ. Заключна частина.
Вихід на завершення майстер-класу.
-
Шановні колеги, пропоную пересвідчитися
у важливості володінням позитивним мислення і відпрацювати вправу «Переконай Іллю Муромця»
Вправа «Переконай Іллю Муромця»
Інструкція: Вся група ділиться на команди по 5-6 чоловік, крім одного
учасника, який буде грати роль Іллі Муромця. Ведучий розповідає групі свій
варіант російської казки, в якій Ілля Муромець бачить на роздоріжжі камінь із
написом: «Наліво підеш – успішним станеш, направо підеш – багатим будеш, прямо
підеш - здоровим будеш». У цій вправі кожній команді потрібно буде переконати
Іллю Муромця піти саме в тому напрямку,
який вони пропонують.
Перша команда буде вмовляти Муромця поїхати наліво, друга - направо, а
третя - прямо. У кожного напрямку є свої переваги. Командам потрібно показати
саме їх направлення у максимально вигідному світлі.
Групам дається 5 хвилин на підготовку, після чого один представник від
кожної групи виступає перед Іллею Муромцем. Муромець вирішує, куди він поїде, і
дає зворотний зв'язок про те, що йому сподобалося, а що не сподобалося в
кожному виступі.
Рефлексивна вправа «Мікрофон»
Мета: висловлення оцінки учасниками майстер-класу щодо їх участі.
(Слайд 7)
Майстер:
-
Пропоную обрати для висловлювання
будь-яке незакінчене речення і завершити його:
-
Я сьогодні зрозуміла (в)…
-
Я мала(в) можливість…
-
Я ознайомилася (вся)…
-
Я дізналася (вся) …
-
Мене вразило…
-
Мені було цікаво…
-
Мене дратувало…
-
Спілкування було…
-
Епіграф майстер-класу …
Подяка учасникам за цікаву і
плідну роботу. Прощання. (Слайд 11)
Можливі варіанти вручення заповідей
Ш.О. Амонашвілі для педагога.
Вручення малюнків-антистресів
«Серце». Сьогодні у час швидких змін та великих стресових ситуацій, ми повинні
знаходити час на себе, на усвідомлення своїх почуттів та володіти методами
самозаспокоєння. Даруючи Вам ці малюнки, я хочу
поділитися частинкою свого Серця з Вами, як це робить великий гуманіст
Амонашвілі Ш.
Немає коментарів:
Дописати коментар